Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
kriittinen
keskilänsi
23. tammikuuta 2017 kello 13.21.12
Toivottavasti päättäjät ymmärtävät, että päätöksiä ei kannata tehdä some-keskustelun perusteella. Muutama sata hörhöä kirjoittaa yli 90% kaikista mielipiteistä naamioituen erilaisten nimimerkkien taakse.
Osa ei edes tajua mitä eroa on autoverolla ja ajoneuvoverolla. Suuri osa ei ole edes lukenut ehdotusta kunnolla tai jos on niin ei ole ymmärtänyt lukemaansa.
Isolohko
23. tammikuuta 2017 kello 13.39.33
Oletko itse lukenut 150 sivuisen selvityksen?
Minusta keskusteluissa on esillä tavallisen ihmisen pelko järjettömistä lisämaksuista, jotta saa vanhalla ropposellaan ajaa.