Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Autovero heti pois
Autonomi
23. tammikuuta 2017 kello 15.18.36
Autojen hankintavero joudutaan joka tapauksessa poistamaan lähivuosina sen aiheuttamien ongelmien takia. Mitä pidempään sitä viivytellään sen kivuliaampi poistosta tulee. Nyt kun asia on jo otettu puheeksi eikä autokauppa käy oikeastaan ollenkaan on parasta kun hallitus tuo veron poiston Eduskunnalle heti kun kevätkausi alkaa. Turhaa tätä on enempää enää vaikeuttaa. Mistä kerätään puuttuvat verot ja miten kompensoidaan kauppiaiden varastoarvon pudotus jne on päätettävissä myöhemmin. Tärkeintä on nyt päästä autoverosta kerralla eroon ettei näitä poistetaan / ei poisteta kierroksia tarvitse käydä jatkossa.