Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Vanha systeemi toimii
Bilisti
23. tammikuuta 2017 kello 16.26.08
Autoilijoiden kukkarosta viedään vuodessa lähes 8 miljardia ,tavalla tai toisella.
Autoilijoiden maksuilla voi kattaa liikenneverkkoon sijoitetuista rahoista lähes viisinkertaisesti. Rahaa pitäisi laittaa lisää tiestöön. Bernerin mallissa kilpailu olisi kaiken juju. Kyllähän jokainen tietää, jopa Berner ettei monopolilla ole kilpailijoita. Caruna tulee ensimmäisenä mieleen. Hanke hakee vertaistaan muiden järjettömien poliittisten hankkeiden joukossa. Järjestelmä olisi palveluiden tuottajille rahasampo. Tuottoa ilman minkäänlaista riskiä. Tiestö on arvokasta kansallisomaisuutta. Yhtiönä tiestön kulut ja tuotto olisi liikesalaisuus.Eduskuntakaan ei saisi siihen puuttua. Bernerin visiossa köyhä maksaa itsensä kipeäksi kun rikkaat keräävät rusinat pullasta. Kun autoilijat tottuvat siihen että maksavat uudestaan kertaalleen maksettuja teitä tulee käyttöön " rahastuslaatikko." Jatkuva paikkannus on kylläkin EU:ssa kielletty. Järjestelmä on siis laiton jos olemme EU:n jäsenmaa.