Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Maksu kayton mukaan
Liikenneverkosto ja liikenne
23. tammikuuta 2017 kello 16.29.44
Maksu kayton mukaan on ihan hyva periaate. Kayton mukaan tarkoittaa ajettuja kilometreja, ei aikaa. Aikaperustaisesti meilla on jo ajoneuvovero.
Koska maksun pitaa olla oikeudenmukainen tulisi sen olla tasapuolinen kaikille auton kayttajille, ts. maksu polttoaineveron kautta Silloin meilla on selva ohjaus pienempikulutuksiseen kalustoon ja vahaisempiin ajosuoritteisiin. Lisaksi suurimpana etuna on ettei lisalaitteita tarvita eika myoskaan lisaa hallinnollisia valikasia ja lisakuluja.
Polttoaineverotuksen kaytto ei mitenkaan esta uusia liikennepalveluja (MaaS tai Uber-tyyppiset ratkaisut) silla naiden palvelujen tulee olla lisaarvoa tuottavia.
Jos pelataan ulkomaisten ajoneuvojen kayttavan (kotiaastaan peraisin olevaa) halvempaa polttoainetta voidaan maarata polttoainetankeissa olevat enimmaismaarat auton saapuessa maahan.