Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Ei tieverkon yhtiöittämistä!
Mh
23. tammikuuta 2017 kello 17.12.42
Tämä koko tieverkon yhtiöittämis touhu ei hyödytä yhtä ainoota tavallista kansalaista päin vastoin luo vaan lisää työttömyyttä kun kellään ei ole varaa lähteä töihin muualle kuin kävelymatkan päähän kodistaan.puhe siitä että "näin alkuun" pitkää työmatkaa ajava muka hyötyisi tästä on täyttä potaskaa.miksei nykyinen vero malli mukamas toimi?onko tässä vaan kyse siitä että tavallisen työssäkäyvän autoilijan pitäisi kustantaa tiettyjen rikkaiden yritys johtajien makeaakin makeampi elämä?