Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Kaikki ei ole kaupan
Järki käteen
23. tammikuuta 2017 kello 17.24.05
Valtion teitä ei tule missään tapauksessa siirtää budjettitalouden ulkopuolelle. Siitä ei tule yhteiskunnalle mitään lisätuloja vaan ainoastaan se mahdollistaa tämän kansallisesti tärkeän infran siirtymisen yksityisen liiketoiminnan temmellyskentäksi ja rahastuksen kohteeksi. Kukaan ei tällöin voi jatkossa taata kuinka paljon kansalaisilta rahastetaan auton käytöstä. Mahdollinen autoveron poisto ja polttoaineveron alennus ovat vain näennäisiä houkuttimia autoilijoiden rahastukselle jatkossa. Ei myöskään pidä asentaa autoihin mitään pakollisia seurantalaitteita, tämän mm. Tietosuojavaltuutettu on todennut olevan suuri ongelma kansalaisten yksityisyyden suojalle. Nykyinen polttoainevero toimii auton käyttöön perustuvana maksuna erittäin hyvin. Valtiovarainministerille kiitos suoraselkäisestä kannanotosta autoilun verotukseen. Toivoisin myös pääministeriltä vastaavaa kannanottoa.