Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Käytönmukaan maksaminen.
asdf1234
23. tammikuuta 2017 kello 17.35.17
Olen valmis maksamaan teiden käytöstä käyttöperusteisesti, mikäli se tehdään suoraan verotuksena.
En ole valmis maksamaan ehdotetussa järjesteslmässä jossa perustenaan Berner & Co. Suomalaisilta Välistäveto Oy. Yhtiö malli vaan luo lisää turhia suita ruokittavaksi, kustannukset käyttäjälle kasvavat. Nyt toppuutellaan että kun yhtiönosakkeet on eduskunnan päätöksestä riippuvaisia niin ei voi käydä huonosti.
Eipä.. joku sijoitusyhtiö taho tarjoaa poliitikoille/puoluieille jotain pöydänlalta diiliä ja niin meni sekin firma ulkomaiseen omistukseen.
Ihan turhaa lässytystä että raha ei riitä. Autovero, ajoneuvovero, polttoainevero ja niihin alvit ynnä muut keräävät 3-4 kertaisen määrän autonkäytöstä suoraan johtuvia maksuja siihen nähden mitä näistä maksuista maksetaan liikenneverkkoon.
On väärin että autolija jo nyt maksaa n+1 muun palvelun kustannukset ja kehtaatte vielä ruveta lätisemään ettei ole riittävästi tuloja tien ylläpitoon.