Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Autovero, ajoneuvovero, polttoainevero. Hyvä paketti jo nyt
Kickbike
23. tammikuuta 2017 kello 17.37.34
Autovero, ajoneuvovero, polttoainevero. Hyvä paketti jo nyt.
Eikö poliitikot luota itseensä, valtion virkamiehiin ja toimihenkilöihin kun tiestön hoito selvityksessä esitetään erillisen yhtiön hoitoon. Mitä sitten tulee autoiluun liittyvien verojen ja maksujen kohdentamiseen tieverkostoon, ei tällekään verokertymälle tule järjestää yhtiömuodon kautta "ohituskaistaa" kuten Juhana Vartiainen toteaa.
Yhtiömuoto haisee. Kilometripohjaisuutta tullaan kiertämään kaikin keinoin vaikka se nörteille olisi vain harrastus/ haaste ; itse liittyisin nörttien asiakkaaksi. Polttoainevero on valitettavasti paras ajomäärään ja näinollen myös päästöihin peilaava maksu (sähkön osalta ilmeisesti käyttövoimaan perustuva vero / ajoneuvovero).