Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Kerrankin järkevä ehdotus
Trumpko
23. tammikuuta 2017 kello 17.41.51
Nykyisin suurin osa autoilun veroista menee aivan muuhun kuin liikenteeseen, esim. vanhusten vaippoihin tai vaikka puoluetukeen -kuka tietää mihin. Sen sijaan kaikki liikenteen maksut pitäisi käyttää liikenteeseen ja muut menot otettava tuloveroina. Nykyisin esim. itärajalla asuva ei maksa bensaveroa venäjällä tankatessa ja virolainen ajelee ilmaiseksi teillämme. Onko oikein? Kaikki maksamaan siitä mitä saadaan eli tienkäyttömaksut ja mieluiten kilometriseurannalla, jotta myös satunnaisesti ajavalle järkeä maksaa. Onhan autoissa nytkin rekisterit, joten tiedän, jos naapuri ajelee jossain, mikäli vain haluan seurata häntä. Bensasta otettavat "verot" kohdennettava tuulitukeen ym. ilmastotekoihin, jos aivan pakko niitä tukea. Parhaiten kaikki onnistuu Bernerin mallilla, mutta poliitikot paniikissa, koska eivät halua menettää valtaa ja menettävät taas yhden hyvän kohteen olla tarpeellisia, mitä eivät ainakaan nykyään ole.