Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Kyllä, käytön mukaan maksaminen on hyvä periaate
@Mondeo2000
23. tammikuuta 2017 kello 17.46.56
Toki hyvä muistaa, että teiden käyttäjiä ovat muutkin kuin yksityisautoilijat. Jos seurantalaite tuntuu liian tungettelevaiselta, niin mennään sitten aikapohjaisella mallilla. Mutta perusidea selvityksessä on hyvä. Ja erityisen hyvää olisi autoveron poisto, viimein myös Suomessa. Ja kokonaan nyt, eikä hivuttamalla!. Saadaan autoja uusittua. Ja kyllä se jotenkin hyvitetään juuri auton ostaneille, se kai on selvää. Joten älkää sen takia vastustako.