Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Lopettakaa resurssien haaskaaminen
Eemeli
23. tammikuuta 2017 kello 17.54.06
Bernerin selvitys on jo osoittautunut kelvottomaksi. On kuin alokkaan asento, ei voi korjata vaan on tehtävä uusi.
Ei tarvita yhtiötä eikä sen mukanaan tuomia maksuja ja välistävetäjiä. Tierahat on hyvin järjestettävissä nykyisin kerättävistä veroista. Ei ne rahat kikkailemalla lisäänny, päinvastoin kuluja tulee lisää. Eikös nyt ole meneillään norminpurkutalkoot.
Lopettakaa virkamiesten resurssien haaskaaminen tällaisiin höpöjuttuihin!