Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Köyhältä auto pois
MM
23. tammikuuta 2017 kello 19.19.20
Olen erittäin pienituloinen yksinhuoltaja,jolle toistaiseksi auto on välttämätön.Ajan n.1000e arvoisella autolla jolla ikää 17v,pieni henkilöauto.Ajoja tulee n.8000km vuodessa.Auto on perheellemme välttämätön,toistaiseksi.Tällä esityksellä joudun laittamaan auton kokonaan pois,en pystyisi sitä enää millään kustantamaan.Tämäkö on tarkoitus?Saada osalta kansalaisista auto kokonaan pois,jotta liikennemääriä ja päästöjä saadaan alennettua.Tämä johtaisi siihen,että lapset joutuisivat lopettamaan harrastuksensa ja kaiken sen muun liikkumisen mihin autoa tarvitsemme.Ei enää mahdollisuutta lähteä käytännössä yhtään mihinkään.Elämä on jo nyt kohtuuttoman vaikeata ja tämä tekisi siitä suorastaan yhtä helvettiä.Miettikää nyt hieman siellä minkälaisiin tilanteisiin olette ihmisiä ajamassa,varsinkin meitä joilta on jo kaikki mahdollinen kohta viety.