Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Kilometripohjainen maksu ei ohjaa parempaan liikennöintiin
Jukkis
23. tammikuuta 2017 kello 19.24.11
Ehdotettu kilometripohjainen maksu on huonompi kuin polttoainevero. Edelleenkin helpoin, tasa-arvoisin ja tasapuolisin vero on polttoainevero, mikä myös ohjaa hankkimaan uudempia vähemmän kuluttavia ja saastuttavia ajoneuvoja, ohjaa säästävämpään ajotapaan, optimoi liikkumista ja siten myös pienentää kokonaispäästöjä.