Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Paikannus käyttöön
Turha pelko
23. tammikuuta 2017 kello 19.30.54
Ihmiset vastustaa yhtiöittämistä mm. peläten yksityisyyden suojan kärsivän. Jo tällä hetkellä me annamme rahamme yksityisten pankkien hoitoon ja siellä ne pysyvät pankkisalaisuuden takana. Pankki näkee, että miten korttia vingutetaan ja missä. Samalla tavalla puhumme puhelimessa ja lähettelemme tekstiviestejä ja sähköposteja yksityisten yritysten järjestelmien kautta - ei nekään tiedot sieltä ole mihinkään ole levinneet. Kyllä minun autoani saa ruveta seuraamaan ja sen perusteella maksan käytön mukaan. Hyvä jos polttoaineen hinta laskee ja saan vaihdettua uudemman auton. Sitäpaitsi voihan sitä ajella salaperäisiä ajoja vanhalla mopolla. Tai voihan sitä hommata museorekisterissä olevan auton ja tehdä sillä kaikki hämärähommat. Toiveena on, että liikenteen palveluiden ostamiseen käytetty raha menisi aidosti liikenneverkon kehittämiseen - eikä esimerkiksi EU- tai maahanmuuton kustannuksiin kuten nykyisin. Hyvä ja järkevä hanke - nykymalli on bresnevin ajoilta ja sietää muuttua.