Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Käyttömaksu on tervetullut, jos se poistaa "tilapäisen" autoveron.
@JTN64
23. tammikuuta 2017 kello 19.33.31
Tällä hetkellä autoilua verotetaan sekä käytön (polttoainevero) että omistamisen (autovero, ajoneuovovero) mukaan.
Autovero määräytyy tällä hetkellä auton päästöarvon ja auton hinnan mukaan. En ymmärrä, miksi yhtälössä on mukana auton hinta. Kalliimpi auto ei saastuta yhtään sen enempää kuin halpakaan auto, jos autojen päästöarvot ovat samat.
Esimerkiksi 13.000 euroa maksavassa Nissan Micrassa (päästöarvo 115 g/km) on autovero 2.000 euroa, mutta 52.000 euroa maksavassa BMW 520d:ssä (päästöarvo 108 g/km) autovero on 8.000 euroa. BMW saastuttaa vähemmän kuin Micra, mutta silti BMW:ssä on neljä kertaa niin suuri autovero kuin Micrassa. MIksi?
Käyttömaksu on reilu tapa periä euroja autoilusta, koska periaate "se joka käyttää, se maksaa" on mielestäni oikea. Käyttömaksun myötä kaikki autoilusta perittävät eurot maksetaan käytön mukaan. Jos ajat vähän, maksat vähän, jos taas ajat paljon, maksat paljon.
Käyttömaksuun on ehdotettu kahta maksuperustetta, aika ja kilometrit. Aikaan perustuvaa maksua on sanottu kiinteäksi maksuksi, koska se ei riipu ajokilometreistä vaan ainostaan ajasta. Maksun suuruus on sama, ajaako vuodessa 5 tm tai 50 tkm, joten maksu alkaa kuulostaa nykyisin käyttössä olevalta ajoneuvoverolta. Täten aikaan perustuva käyttömaksu tuntuu myös omistamisen verottomiselta.
Aikaan perustuva käyttömaksu on helppo toteuttaa, koska autoon ei tarvitse asentaa seurantalaitetta, jota moni suomalainen tuntuu syystä tai toisesta kammoksuvan. Aikaan perustuva käyttömaksu on kallis autoilijalle, joka ajaa vähän ja satunnaisesti. Tilannetta auttaa hieman, jos käyttömaksun voi halutessaan ostaa tietyksi ajaksi, vaikkapa vain yhdeksi päiväksi.
Kilometreihin perustuva käyttömaksu sopii nimenomaan vähän autoilevalle, joka ajaa silloin tällöin. Kilometreihin perustuva käyttömaksu vaati seurantalaiteen, koska ainostaan valtion omistamilla teillä ajamisesta voidaan laskuttaa. Kaupungin katuja tai yksityisteitä kilometreihin pohjautuva käyttömaksu ei koske.
Bernerin selvityksessä kilometreihin perustuvaa käyttömaksua ei tuoda vaihtoehdoksi aikaan perustuvalle maksulle, kun liikenneverkkoyhtiö aloittaa toimintansa 1.1.2018. Mielestäni käyttömaksu tulee ottaa käyttöön vasta silloin, kun molemmat vaihtoehdot ovat kuluttajan saatavilla, koska muuten vähän ajaville tulee autoilu suhteessa kalliimmaksi kuin paljon ajaville.
Käyttömaksun myötä ajoneuvovero alenee merkittävästi, ainakin jo Trafin laskuria on uskominen. Omalla kohdallani ajoneuvovero putoaa 280 eurosta 50 euroon, jolloin käyttömaksuun on vuodessa käytettävissä 230 euroa.
Toinen merkittävä uudistus on autoveron, joka on keskimäärin 6.000 euroa, poistuminen. Autoveron poiston myötä tulevat halpenemaan niin uudet kuin käytetytkin autot. Hinnat tulevat asettumaan Saksan tasolle, koska autoveron poistuttua tuontiauton, niin uuden kuin käytetynkin, voi tuoda Suomeen ilman autoveroa.
Autoveron alennus ei tule kokonaan auton ostajan eduksi, koska usein autoa ostettaessa tarjotaan omaa autoa vaihdossa. Myös vaihdokin arvo on autoveron poiston myötä alentunut. Autoveron poistumisesta saa täyden hyödyn ostamalla auton ilman vaihtoautoa tai siinä tapauksessa, että vaihdokki on hyvin halpa.
Jos autovero poistuu, niin säästyneestä autoverosta voidaan keskimmäärin noin puolet lukea eduksi. Täten poistuneesta 6.000 euron keskimääräisestä autoverosta kuluttuja hyötyy noin 3.000 euroa.
Jos auton pitoaika on viisi vuotta, säästyneestä 3.000 eurosta saadaan vuotta kohti 600 euroa. Kun tähän lisätään ajoneuvoverossa säästyvät 180 euroa, jää vuodessa käytettäväksi 780 euroa, joka riittää hyvin kattamaan käyttömaksun.
Mitä kalliimmaan auton ostaa, sen enemmän hyötyy. Mutta entäpä autoilija, joka ajaa 1.000 euron arvoisella autolla? Autoveron poisto ei juurikaan häntä kosketa, koska auton arvo ei juurikaan muutu veron poiston myötä. Häntäkin toki koskee ajoneuvoveron alennus, mutta se ei riitä kattamaan ainakaan aikaan perustuvaa käyttömaksua, jos se on keskimäärin suuruudeltaan 539 euroa, vaan hänelle tulee lisää maksettavaa vuodessa 339 euroa.
Demokratiassa jokaisella on oikeus sanoa mielipiteensä. Ajan vuodessa melko vähän, joten omalla kohdallani kilometreihin perustuva käyttömaksu tulee jopa halvemmaksi kuin nykyinen 280 euron ajoneuvoveroni.
Tämän vuoksi kannatan käyttömaksua ja toivon sen tulevan voimaan 1.1.2018 sillä varauksella, että kilometreihin perustuva käyttömaksu on myös tultava mahdolliseksi valita 1.1.2018 alkaen.