Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

En voi hyväksyä kansallisomaisuudella rahastamista

Käyttäjän profiilikuva

Ei voi olla totta
23. tammikuuta 2017 kello 19.45.33

On uskomatonta, että kansallisomaisuus voidaan asettaa rahastettavaksi. Ymmärrän kyllä, jos yksityinen raha toteuttaa tarpelliseksi katsomansa tie-, silta- tai ratahankkeen, ja että yhtiö kerää maksuilla investointinsa takaisin (amerikan malliin), silloinhan hinta määrää, ovatko käyttäjät valmiit maksamaan hyödystä, tällöin on aina vaihtoehtoinen maksuton reitti.
Se, että ryhdytään rahastamaan valtion omaisuudella on ennenkuulumatonta.
Bernerin esityksessä on paljon kohtia, joiden kustannuksia tiemaksuihin ei voi edes arvailla, niin raakile homma on, rahoituskulujen osuus, välistä vetäjien bisnesmiesten osuus (20...25 % ???) jne
On käsittämätönta, että ministeri on huolissaan autokauppaan jäävistä autoverollisista vaihtoautoista ja on valmis kompensoimaan näitä, mutta jättää huomioimatta, että yksityisillä ihmisillä on isoja autolainoja, joissa autoveron osuutta on jopa 5...8000 €, näistä ministeri ei ole kiinnostunut, päinvastoin on maksattamassa autoveroa toiseen kertaan.
Lisäksi EU-tukien menettämistä on valheellista käyttää perusteluna, jokainen voi katsoa ja todeta, ettei EU-tukia ole enää infrahankkeisiin edes tyrkyllä, tukien painopiste on siirtynyt muihin kehittämiskohteisiin.

Ilmianna |