Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Ehdottomasti en
Vantaanmies
23. tammikuuta 2017 kello 19.57.32
Esitetty malli on totaalinen sekasotku, jossa vääristellyllä informaatiolla ja autoveron poistoa täkynä käyttäen puritään myymään todellinen troijan hevonen kansalaisille. Koko selvitys on ministeriön ja konsulttien ympäripyöreää selittelyä parhain päin. Aina kun joku kertoo, että tälle ei ole vaihtoehtoja, hälytyskellojen kannattaa soida. Maksut ja verot voidaan kerätä yksinkertaisesti ja tehokkaasti, voin tehdä viikossa paremman selvityksen kuin tuo tekele, joka oli joko epätoivoinen sumutusyritys tai vielä huolestuttavampaa, työryhmä todellakin uskoo tekeleeseensä.