Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Vihdoinkin autovero pois
Gary Cooper
23. tammikuuta 2017 kello 20.22.18
Rohkea ehdotus joka viimeinkin romuttaisi autoveron, jota käytännössä olemme maksaneet niin kauan kuin autoja on Suomessa myyty. ALV (24%) jää joka tapauksessa jäljelle joten kyllä verottaja autokaupasta osansa ottaa. Jokainen autoilija on maksanut autoveroa autossaan olipa auto käytetty tai uusi. Pitkällä aikavälillä autoilija on voittaja, väliraha uuteen pienenee ja koko Euroopan autovalikoima avautuu kuluttajalle. Kilpailu pitää huolen siitä, että suomalaisetkin ajavat halvemmilla autoilla. Jos joku on juuri ostanut auton, sen arvo toki alenee mutta käyttöarvo säilyy ja kun tulee vaihdon aika onnistuu se pienemmällä välirahalla.
Käytön mukaan porrastettava tienkäyttömaksu on reilu, se joka käyttää teitä eniten myös maksaa enemmän kuin autoaan kauppakassina käyttävä. Ehkä päästöjen porrastus tulisi olla vieläkin jyrkempi, uusi malli ei kannusta pienipäästöisten kalliiden hybridien tai sähköautojen käyttöön.