Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
mihin rehellisyys on kadonnut
vaihtoehtoisia totuuksia
23. tammikuuta 2017 kello 20.41.39
tilanne esitetyn muutoksen jälkeen:
-Suomalaiset autokauppiaat menettävät liikevaihtoa, koska uudet autot ovat alennuskäytäntöjen vuoksi huomattavasti edullisempia muualla Euroopassa.
-Maakunnat saavat verotusoikeutta vastaavan rahoituksen 35% osuudella.
-Uusi tieyhtiö ottaa velkaa ja laskuttaa käyttäjiltä omat kulut, tienhoitokulut ja velanhoitokulut.
-Kaikki autoilijat maksavat autoveron vastiketta toiseen kertaan, kunnes ostavat auton jota ei ole maahantuotaessa verotettu,
-Pitkällä aikavälillä jokaisen normaalihintaisen autonomistajan kustannukset kasvavat.
-Mitään takeita tienkäytön maksutason säilymisestä ei ole olemassa.
-Raskas liikenne ei edelleenkään osallistu kustannuksiin tuottamuksensa tasolla.
-Sähkö- ja hybridiautoilu muuttuu kalliimmaksi, kuin nyt
-Hallitus voi saada kehut Merkeliltä, kun EU-laskusäännöillä velan määrä pienenee. 5Mrd siirtyi Yhtiön velaksi ja uutta lainaa ei Ehkä tarvitse näyttää valtion velkana = kiinalainen verho.