Ei käyttöoikeutta.

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Maksukyky on jo ylärajoilla

Käyttäjän profiilikuva

Kun työstä tulee taakka
23. tammikuuta 2017 kello 20.51.15

Kysymys on tavallaan väärä: kyllä minä maksan mielellään käytön mukaan kuten nytkin - mutten pysty maksamaan yhtään enempää. Työmatkani on 80 km suuntaansa, työssäkäyntialueella siis vielä mennään. Ei mitään mahdollisuuksia käyttää julkista, kotipaikkakunnalla ei ole vapaita työpaikkoja ja työttömyyden kourissa kärvistelevän kaupungin asuntohintojen laskun vuoksi ei ole varaa myöskään muuttaa.

Jo heti alkuun Trafin laskuri osoitti, että veloitustavasta riippumatta työmatkakustannukseni nousevat. Polttoaineveron lasku laskelmassa oli lähinnä vitsi, ja sekä siinä että ajoneuvoveron osuudessa on se ongelma, ettei missään sitouduta siihen etteikö niitä otettaisi uudelleen käyttöön ja nostettaisi jatkossakin. Kuka sitäpaitsi uskoo, etteivät palvelumaksut nousisi ehdotetusta? Isoin ongelma on se, että kuten monesti on todettu, autoilijoilta kerätään jatkuvasti miljardeittain rahaa josta vain pieni osa palautuu tiestön ylläpitoon. Kyllä sekin minulle sopii periaatteessa, koulutukseen, terveydenhoitoon jne tarvitaan varoja ja näin niitä on saatu helposti, vaikka se tuntuukin epäoikeudenmukaiselta (esimerkiksi vuodenvaihteessa poistetun makeisveron osuus verokertymästä korvattiin jälleen kerran polttoaineveron nostolla). Mutta millä korvataan ne miljardit jotka valtiolta jäisivät autoilun verotuksesta saamatta tähän muuhun käyttöön? Tietenkin muita veroja nostamalla. Käytännössä siis maksaisin alkuun työmatkoistani enemmän kuin ennen suorina autoilumaksuina ja sen lisäksi minulta verotettaisiin muuta kautta tavalla tai toisella vielä sama summa moneen kertaan. Lasketaanpa... jos tiestöön palautuu nyt kerättävistä autoilun veroista neljännes, jäisi muihin valtion toimintoihin saamatta kuutisen miljardia.

Autoveron poisto olisi pitänyt toteuttaa jo aikaa sitten autokannan uusimiseksi, siitä olen esityksen kanssa yhtä mieltä. Ehdoton ei tulee sekä yksityistahojen mukaanvispaamiselle autorahastukseen että jatkuvalle paikannukselle. Mikä kerran on yksityistetty, on ikuisiksi ajoiksi menetetty, ja aivan sama pätee yksityisyyteen. Nykyinen järjestelmä on toimiva, isopäästöiset ja paljon liikkuvat sekä paljon kuluttavat autot maksavat aneensa polttoaineessa, mutta nytkin menen henkilökohtaisesti aivan kipurajoilla eikä minulla jää asumisen ja työmatkojen jälkeen mitään muuhun kulutukseen. Työttömyyskin on vaihtoehto.

Ilmianna |