Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Tienkäyttömaksu
Jari
23. tammikuuta 2017 kello 20.55.27
Mielestäni seuraava menettely olisi paras:
1. Autovero poistuisi kuten LVM esityksessä
2. Tienkäyttömaksu uusille autoille
3. Aiemmin ostettu auto säästyy tienkäyttömaksusta kuuden vuoden ajalta seuraavasti:
-2016 ostettu säästyy tienkäyttömaksusta täydet kuusi vuotta
-2015 ostettu säästyy tienkäyttömaksusta viisi vuotta
- jne kunnes auto on yli kuusi vuotta jolloin tienkäyttömaksut alkavat
4. Käytetyille autoille muodostuisi siis kuudeksi vuodeksi kaksihintajärjestelmä eli ne jotka maksavat tienkäyttömaksua ja ne jotka siltä rajatuksi ajaksi säästyvät ja näin ollen korkeamman autoveron maksaneet eivät siitä kärsisi kohtuuttomasti ja tulisi selkeä insentiivi uusia vanhoja korkeapäästöisiä ja turvattomia autoja