Behörighet saknas.
Behörighet saknas.

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Kannatan tieliikenteen käyttömaksuja ja ruuhkamaksuja

Käyttäjän profiilikuva

@Hk_94
23. tammikuuta 2017 kello 20.58.26

Kannatan ehdottomasti tieliikenteen käyttömaksuja, jotta liikennekaaren uudistus edistyisi ja ruuhkamaksuja, kun liikenne on tukossa eli jonottaa tie pitkänä. Kaikesta maksuista käytetään liikennerahaa veroina valtion kassalle, jolloin liikennekaaren uudistus etenee. Tieliikenteen käyttömaksuja ja ruuhkamaksuja kerättäisiin ja verotettaisiin yksityisautoilijoilta, moottoripyörä kuljettajilta, mopo skootteri ajajilta, raskaalta kalustolta, joukkoliikenteeltä busseilta linja-autoilta, takseilta, viranomaisilta (poliisi, puolustusvoimat armeija, rajavartiolaitos, ambulanssi, tulli, pelastuslaitos, palokunta).

Ilmianna |