Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Kannatan tieliikenteen käyttömaksuja ja ruuhkamaksuja
@Hk_94
23. tammikuuta 2017 kello 20.58.26
Kannatan ehdottomasti tieliikenteen käyttömaksuja, jotta liikennekaaren uudistus edistyisi ja ruuhkamaksuja, kun liikenne on tukossa eli jonottaa tie pitkänä. Kaikesta maksuista käytetään liikennerahaa veroina valtion kassalle, jolloin liikennekaaren uudistus etenee. Tieliikenteen käyttömaksuja ja ruuhkamaksuja kerättäisiin ja verotettaisiin yksityisautoilijoilta, moottoripyörä kuljettajilta, mopo skootteri ajajilta, raskaalta kalustolta, joukkoliikenteeltä busseilta linja-autoilta, takseilta, viranomaisilta (poliisi, puolustusvoimat armeija, rajavartiolaitos, ambulanssi, tulli, pelastuslaitos, palokunta).