Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

En ole

Käyttäjän profiilikuva

Hellu
23. tammikuuta 2017 kello 21.00.27

En todellakaan ole valmis maksamaan tienkäyttömaksua. Olen juuri tilannut uuden vähäpäästöisen auton entisen 18v. tilalle. Vero tulee olemaan n. 6500,00. Mielestäni ainoa oikea vero on bensavero. Mitä enemmän liikut, sen enemmän maksat bensaveroa.
Valtio omistaa vain n. 17 % tiestöstä. Bernerin laskuista unohtuivat kokonaan kaikki muut tiestön laskuttajat, joita kertyy vielä 83% osuudelle tiestöstä. Mitenkä ja kuinka paljon muut laskuttavat???? Kunnat, yksityiset??? Varmasti haluavat reilut väylämaksut. Suomalaiset verotetaan kuoliaiksi.
Paljon yksinkertaisempaa on keksiä omat verot sähköautolle, joka kohtelisi omistajiaan hiukan helläkätisemmin kuin bensaverot. Näistä veroista voisi korvamerkitä määrätyt summat vuosittain tieverkoston korjaamiseen.

Ilmianna |