Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Autovero pois

Käyttäjän profiilikuva

Autot ruostuu alle
23. tammikuuta 2017 kello 21.19.43

Olen liikenneministerin kanssa samaa mieltä, että autoilun verotuksessa on syytä siirtyä käytön verotukseen. Autovero itsessään jarruttaa voimakkaasti parempien autojen hankkimista.

Paljon kommentoidaan autoveron poistamisen suosivan rikkaita. Tämä on enemmänkin jonkinlainen kateuden ilmentymä. Mielestäni minun ei tarvitse millään lailla hyötyä naapurieni autohankinnoista, päin vastoin olisin iloinen heidän puolestaan, jos hankkivat uuden paremman auton. Kaikki hyötyvät pitkän päälle autoveron poistamisesta, myös pienituloiset!

Tiestössämme on monen tasoisia, sekä rakentamis- että ylläpitokustannuksiltaan varsin erilaisia teitä. Jos pystyttäisiin luokittelemaan paikannuslaitteilla ajoneuvon kulkeman reitin tiet, ja laskuttamaan pikkuteistä vähemmän kuin moottoriteistä tai vastaavasti, tämä ei autioittaisi syrjäkyliä. Paikannuslaite voitaisiin ohjelmoida seuraamaan ja tilastoimaan päivän ajot tien tasoluokituksen mukaan, ja lähettämään esim kerran vrk:ssa raportti liikenneviranomaisille. (Ei siis kuljettuja reittejä, vaan esim. Pikkuteitä 40km, moottoriteitä 100km). Näin ei seurattaisi koko ajan auton liikkeitä, minkä on pelätty vaarantavan yksityisyyden suojaa.

Ulkomaalaisia raskaampia ajoneuvoja kannattaisi myös laskuttaa Suomen teiden käytöstä.

Nopeasti vain päätöksiä ja informaatiota kansalle, niin voidaan alkaa suunnitella auton vaihtoa. Ruostepaikat ovat kohta vain muistoja menneisyydestä!

Ilmianna |