Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
LIve on suuri puhallus...
Pontikkapää
23. tammikuuta 2017 kello 21.22.04
Tässä yhtiöittämisessä suurin puhallus on se, että kaikki yhtiön toimet siirtyvät parlamentaarisen vaikuttamisen ja valvonnan ulkopuolelle.
Veroista päättää eduskunta mutta maksusta päättää maksun perijä (live oy).
Virastossa työskentelevää virkamiestä koskettaa virkamieslaki, hallintolaki.
Virastoa koskettaa julkisuuslaki, hallintolaki ja montakin muuta lakia jotka säätelevät toimintaa hyvän hallinnon edistämiseksi.
Yhtiössä näitä "rasitteita" EI ole!
Tästä yhtiöittämisestä on "hyviä" esimerkkejä esim. länsimetro, jossa kaikki meni pieleen.
Unohtamatta Finavian johdannais-sotkuja (LVM hallinnonalaa).
Tässä Caruna-tempussa voi käydä Carusti!