Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Väärä peruste
roaduser
23. tammikuuta 2017 kello 21.24.37
Käytön mukaan laskuttaminen on epäoikeudenmukaista. Haja-asutusalueilla auton käyttöä ei voi helposti välttää. Pääkaupunkiseudulla auto ei ole kaikille välttämätön. Fiksumpaa olisi hinnoitella päästöjen mukaan. Voisi ulottaa myös traktoreihin, nehän käryttävät ja täryttävät eniten. Toisinaan päällystävät tietkin lietelannalla. Tähänastinen tarina kuulostaa tutulta. Maalaisliittolainen poliitikko kertoo jotain. Seuraavaksi kuullaan että sehän oli pelkkä tsoukki. Ei ihme jos autokauppa hyytyi eikä välttämättä ihan vähäksi aikaa. Mitään ei kannata uskoa ennen kuin näkee. Odotellaan siis kunnes oikeasti lakeja astuu voimaan ja mietitään vasta sitten mitä kannattaa tehdä. Hitsaillaan siihen asti kasaan kolmenkymmenen vuoden ikään ehtineitä kulkuneuvojamme.