Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Kiitos ei.
Guy69
23. tammikuuta 2017 kello 21.35.26
En ole valmis maksamaan erillistä käyttömaksua. Maksamme jo nyt ajamisesta käytön mukaan polttoaineveron muodossa, jota on jotain 70 % polttoaineen hinnasta. Polttoaineverona suuripäästöisillä autoilla ajavat maksavat enemmän liikkumisesta, joten nykyinen tapa on toimivampi myös ympäristö kannalta
En myöskään halua jotain operaattori vetämään siivua välistä.
En myöskään usko Bernerin lupailuja siitä, että kokonaisuutena autoilijalta perittävät maksut eivät nouse.