Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Käytön mukaan verotus on oikeudenmukaisempi kuin omistamisesta verottaminen
Oululainen
23. tammikuuta 2017 kello 21.42.02
Meillä on jo (osittain) verotus käytön mukaan, sitä kutsutaan polttoaineveroksi. Toki se ei täysin ole tasapuolinen koska myös muita energialähteitä o jo käytössä, ja tulee jatkossa olemaan entistä enemmän. Mielestäni ehdotettu aika ja matka perusteiset mallit ovat hyvin perusteltuja. Ehdottaisin että matkaan perustuva malli pitäisi saada käyttäjälle edullisemmaksi suurimmassa osassa tapauksissa (aina tuonne 50 000 km/v asti). Tämä voisi toimia samalla periaatteella kuin kauppojen bonuskortit: jos olet valmis luopumaan yksityisyydestä ja antamaan tietojasi vapaaehtoisesti siitä pitää olla selkeä taloudellinen hyöty. Ja vaikka tässä ei kysyttykään varsinaisesti yhtiömallista niin se ei ole kovin hyvä ratkaisu; Ruotsissa on onnistuttu tekemään vastaava malli ilman yhtiötä.