Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Koko ajan olen käytönmukaan ajamisesta maksanut

Käyttäjän profiilikuva

@otakantaa
23. tammikuuta 2017 kello 21.59.30

Toki olen maksanut veroa myös auton omistamisesta, mutta suurin osa autoilun kustannuksista on syntynyt taaksejääneitten n.1500000km osalta nimen omaan käytön mukaan. Ja vieläpä päästökertoimella, mitä enemmän auto on matkalla polttoainetta kuluttanut, sitä enemmän olen veroa maksanut.
Ja se on, vaikkakin suomessa kohtuuttoman kallis, tasapuolinen ja oikeudenmukainen tapa rahastaa.
En tarvitse mitään muutosta tähän maksutapaan.
Vinjetti voitaisiin kopioida ruotsista, saksasta, itävallasta tms jolloin saataisiin ulkomaanliikenne osallistumaan liikenteen kuluihin. Ajoneuvoverolaskun mukana voisi tulla tarra tuulilasiin merkiksi maksusta ja saman merkin voisi ostaa päivä - viikko - vuosi maksulla kukin maahan saapuva ulkomainen tienkäyttäjä, hinnat voi porrastaa ajoneuvoluokan, kokonaismassan, päästöjen tai minkätahansa mitattavissa olevan suureen mukaan.
Ei tarvita reformeja, ei yhtiöittämisiä, ei mitään turhia kalliita muutoksia, vaan yksinkertaisen ja hyväksihavaitun järjestelmän käyttöönotto.

Ilmianna |