Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Kyllä
Riittaliisa
23. tammikuuta 2017 kello 22.00.40
Tervetullut uudistus. Kannatan. Jos autovero poistetaan, olen valmis maksamaan käytön mukaan. Kannattaa varmaan selvittää, olisiko oikeudenmukaista, että käyttöön perustuvat maksut tulisivat ensin vain uuden auton ostaneille.
Teknikko
23. tammikuuta 2017 kello 22.25.19
Autovero ei poistu. Keskustelu voi tietysti jatkua, mutta Berneri puhalsi pelin poikki. Mennään nykyisellä systeemillä eteenpäin.
Autokauppa kärsii jos asiaa vatvotaan ja "vatuloidaan".
Ulkomaisille autoille tietullimaksut rajoille ja teiden kunnossapito rahoitus järjestetty. Autoveroa voidaan vähentää portaittain, mutta ei kertarysäyksellä.