Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Harrasteautojen verokohtelua ei kerrottu
Pussihousuton mobilisti
23. tammikuuta 2017 kello 23.48.26
Esitys ei ottanut kantaa myöskään museo-/harrasteautoihin. Olisiko siis ymmärrettävä että niistä olisi jokaisesta maksettava sama summa kuin normaali käyttöautosta? Tervemenoa autoharrastukselle kun kaikki poistetaan kilvistä samantien jos tämä tulee voimaan. Ajoneuvohistoria on elävää historiaa, sen näkee hyvin tapahtumissa kun ihmiset pysähtyvät ja alkavat kertoa omia muistojaan esillä olevasta automallista jne. Sen tuhoaminen pitää estää.