Ei käyttöoikeutta.
Behörighet saknas.

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Innovoiva uudistus

Käyttäjän profiilikuva

Nina V
24. tammikuuta 2017 kello 0.10.45

Tarpeellinen, tervetullut ja innovoiva uudistus joka modernisoisi koko liikennejärjestelmäämme! Hyvä Anne!

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

Pontikkapää
24. tammikuuta 2017 kello 1.47.17

Minusta olisi erittäin positiivista (lue=älyä osoittavaa) jos nämä esityksen "komppaajat" kertoisivat mitä nämä modernisoinnit, kustannusten vähennnykset ja mitä nämä mainitut liikennejärjestelmän moderdisoinnit ja digitaaliset palvelut olisivat todellisuudessa?

Mikä olisi se "palveluoperaattoreiden" rooli, jotka ostaisivat tukkuhinnoilla LIVE Oy:ltä paketteja ja myisivät ne kansalaisille?
Miten se vähentäisi autoilun kustannuksia autoilijalle?

Minulla on navigaattori, siinäkin on TMC palvelu (toimii *askasti), mutta sillä voisi saada ruuhka-tiedot yms.
Hei! Mutta minullahan on jo here-maps ja google-maps älykännyssäni ja niissä nuo toimivat jo!

Tai minä voin näpytellä kännykkääni liikenneviraston "liikennetilanne"-palvelun (sen toimiessa) näkymään ja jatkaa sillä urkkimattomalla navigaattorillani ajamista (km-kirjanpito kuitenkin), ilman sitä, että kukaan saa reittiäni tietoon tarkasti edes sitä kännykkää seuraamalla.

Mitähän muuta "tele-operaattoreiden" sekaantumiseen liittyviä palveluita mahtaisin tarvita? Tai muiden "palvelu"-operaattoreiden?
LIVE Oy:n pakollinen navigaattori, joka kirjaa reittini ja veloittaa minua sen mukaan, sisältäen liikennetilanne-palvelun, joka toimii yhtä hienosti kuin VR, Länsi-metro ja Caruna!

Ei kiitos! Sillä tämä suunnitelma on rektumista siksi, että sitä ovat rustanneet henkilöt, joilla ei ole mitään ammattitaitoa asiassa lopultakaan ennustamaan tulevaisuutta ja teknologiaa!

Ainoa digitaalinen "palvelu" mistä olisin voinut kiinnostua voimakkaasti, olisi nykyisen autoilun hintainen teleportaatio! Se säästäisi käsittämättömästi kansantalouden rahaa ja aikaa, puhumattakaan siitä juontuvasta tuottavuuden tehostumisesta!
Viettäisin itsekkin aikaa tienpäällä useita satoja tunteja vähemmän vuodessa....

Ps. perustettiinko Nokia matkapuhelimet, Rovio, Benefon, UPM, Microsoft yms. jonkun ministerin tai ministeriön aloitteesta ja heidän jatkuvassa ohjauksessaan, vai syntyivätkö ne tarpeesta ja jonkun ihmisen(ten) innovaatiosta?

Ilmianna |