Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Epätasa-arvoistava ja kallis
Tyypi A
24. tammikuuta 2017 kello 6.57.28
Ajamisen määrään perustuva liikenteen verottaminen voitaisiin helpoiten toteuttaa nostamalla polttoaineen verotusta. Ei tarvetta kalliille seurantalaitteelle ja ei ongelmaa yksityisyyden kanssa. Ongelma on tietysti se, miten toimia seurantalaiteyrityksen kanssa, jolle liikenneministeriön virkamiehet ovat jo luvanneet muhkean tilauksen.
En hyväksy itse hanketta sen vuoksi, että se epätasa-arvoistaa maalla asuvat ja paljon autoa käyttävät ja asettaa heidät maksumiehiksi. Mikäli kaikki tällaisella hankkeella kerättävä raha menisi liikenneväylien parantamiseen ja ylläpitoon olisi hanke hyväksyttävämpi kuin se, että hankkeesta saaduilla rahoilla täytetään valtion pohjatonta kassaa.