Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Maksuista
scary
23. tammikuuta 2017 kello 9.22.48
Voisin maksaa suoraan valtiolle, joko omalla ilmoituksella, esim lähettämällä kuvan matkamittarista, asia voidaan sitten vatmistaa vaikka katsastuksessa. Millekään pörssiyhtiölle, joka ei ole teihin sijoittanutkaan en maksaisi, enkä ymmärrä miten sellaiselle voidaan antaa välistäveto-oikeus. Miksei trafi voi sitten näitä periä? Koska se ei edistä pääoman keskittymistä suuryhtiöille, kuten hallitus haluaa.
Nyt kun kuusi rikkainta ihmistä maailmassa omistaa yhtä paljon kuin 3,5mrd köyhintä, alkaa riittää. Kuten Gandhi sanoi. Maailma on tarpeeksi suuri tyydyttämään kaikkien tarpeet, mutta ei muutamien ahneutta.