Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Ulkomaiset rekat
Topias
23. tammikuuta 2017 kello 9.37.40
Ilmeisesti vieläkään ei veroteta ulkomaalaista rekkaliikennettä? Se vähentää laitonta kabotaasiliiknnettä ja parantaa tien turvallisuutta. Suomalaisilta ollaan kyllä kiskomassa rahaa vanhalla kotterolla ajamisesta. Alkaa muistuttaa pikkuhiljaa itänaapurinn valtaapitäpitävien touhua hallituksen järjestelyt, luovitaan omiin firmoihin valtiolliset hankkeet, kuten autojen seurantalaitteet
@Hanna_LVM
23. tammikuuta 2017 kello 12.46.45
Ulkomaiset ajoneuvot maksaisivat liikenneverkkoyhtiön maksuja samoin periaattein kuin suomalaiset.
Kuulessää
23. tammikuuta 2017 kello 13.05.58
Bernerin selvityksessä tuosta ulkomaalaisten maksukertymästä on arvio: kevyet ajoneuvot 12 miljoonaa ja raskaat 2 eli yhteensä 14 miljoonaa. Kummatkohan tuota tieverkkoa enemmän rasittaa?