Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
autovero
ttk
23. tammikuuta 2017 kello 9.46.14
Meillä perheessä jo yksi viimevuonna ostettu uusi auto ja suunnitteilla oli toinen jonka osto nyt jäädytetiin.Kilometripohjainen auton käyttö ei mielestäni ole hyvä koska se vaikuttaisi lastemme harrastuksiin joista pääosin ajomme muodostuu ja polttoaineessahan tätä jo maksetaan,mielestäni autoveron poisto kerralla on aika epäoikeudellinen teko jo auton ostaneita kohtaan,autovero pitäisi poistaa hiljalleen.