Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Täysin epärealistinen selvitys
ylä-savolainen
23. tammikuuta 2017 kello 9.51.11
Muutama kommentti:
1. Uusien autojen suunniteltua autoveron poistoa ei tule kompensoida käytettyjen autojen käyttömaksuja korottamalla (koska käytetyissä autoissa autovero on jo kertaalleen maksettu). Autoveroilla ei ole mitään tekemistä tienkäyttömaksujen kanssa.
2. Aikaperusteinen valtionteiden käyttömaksu on täysin turha toimenpide, käytännössä vaan jaetaan nykyinen ajoneuvovero uudelleen kahteen osaan ja toistetaan maksun keräämisen byrokratia & hallinnolliset kustannukset.
3. Aikaperusteinen valtionteiden käyttömaksu on epäoikeudenmukainen koska se ei huomioi ajoneuvolla liikkumista yksityisteillä tai kaupunkien/kuntien kaduilla.
4. Aikaperusteinen ajoneuvokohtainen valtionteiden käyttömaksu on epäoikeudenmukainen koska sitä maksetaan kaikista ajoneuvoista vaikka kuitenkin useamman ajoneuvon omistaja/haltija/käyttäjä on tien päällä vain yhdellä ajoneuvolla kerrallaan.
5. Myös kevyt liikenne on otettava mukaan valtionteiden käyttömaksujen piiriin (koska kaikki käyttäjät maksavat).
6. Vielä ei ole esitetty mitään suunnitelmia siitä miten tieninfran kehityshankkeista sekä teiden ylläpitokustannuksista päätettäisiin uudessa liikenneverkkoyhtiössä. Miten kompensoidaan vähäliikenteisen alemman tieverkon ylläpitokustannukset?