Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
ei ei ja vielä kerran ei
jyrkkä ei
23. tammikuuta 2017 kello 9.51.29
Meillä on jo toimiva järjestelmä. Polttoainevero, jota maksetaan ajettujen kilometrien mukaan.
Lisäksi uuden auton ostaja saa jo reilun alennuksen autoverosta ja ajoneuvoverosta valitsemalla vähäpäästöisen auton. Järjestelmä toimii jo.
Autoveronpoisto kannustaa vain hankkimaan uuden auton. Esityksessä ei ole minkäänlaista porkkanaa vähäpäästöisen auton ostajalle. Eniten hyötyvät paljon kuluttavan ökyauton ostajat. Satoja tuhansia auton hinnan alennuksella.
Jos huolenaiheena on sähköautot, niin laitettakoon niihin seurantalaite. Tuskin tulevat yleistymään tavallisen kansalaisen käytössä viiteenkymmeneen vuoteen. Niin paljon hallitus nyt köyhdyttää tavallisia työssäkävijöitä.