Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Taas kansalaisilta ryövätään
Pettynyt nykypolitiikkaan
23. tammikuuta 2017 kello 10.10.17
Ihmettelen, että miten Berner edes kehtaa esittää tällasia ratkaisuja. Teiden yhtiöittäminen tarkoittaa käytännössä sitä, että jokin VOITTOA TAVOITTELEVA yritys saa tiet omakseen ja ajan kuluessa voi alkaa laskuttamaan teistä niin paljon kuin lystää. Ja viimeisten tietojen mukaan autoilijat joutuvat maksamaan myös rautateiden kulut, koska vaikka valtio luovuttaa 60 miljoonan rautatierahat yhtiölle, ei se millään riitä kattamaan rautateitä. Jälleen kerran tavalliset, huono-osaiset, tavallista työtä tekevät kansalaiset joutuvat tiukille. Voisi olla hyväksi eräille poliitikoillekkin kokeilla välillä tätä tavallistakin elämää.....