Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Invaliideille tulevat haitat ym
Liikennemaisteri
23. tammikuuta 2017 kello 10.18.59
Ensinnäkin aivan järjetön idea koko yhtiöittäminen.
Miten on otettu huomioon invaliditeetin 60℅-100?
Nykyhetken mukaan he saavat käyttöveron pois vammaisen pysäköintilupaa vastaan ja samalla autoverosta alennusta.
Järjetentö laittaa vammainen maksamaan kalliita veroja, koska hän joutuu liikkumiseen käyttämään autoaan.
Miten voi tulla halvemmaksi/tiet parempaan kuntoon yhtiöittämällä ? Onko liikenneministeri Berner itse osakkaana yhtiössä?
Jos eläkkeesi on 1000€/kk ja sinun tarvitsee maksaa noin 1400 vuodessa
Jukkis79
23. tammikuuta 2017 kello 11.16.22
Itseänikin kiinostaisi invalidien huomioiminen. T. Maahanmuuttja lääkärin hoitovirheen invalidisoima.