Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Käytön mukaan ei ajoneuvon
Harrastaja
23. tammikuuta 2017 kello 10.28.54
Väylä/liikennemaksut käyttäjäkohtaisiksi, itsellä 4 vanhaa autoa enkä pysty ajamaan kuin yhtä kerrallaan. Jos maksut halutaan
menevän käytön ja päästöjen mukaan ei ne voi olla ajoneuvokohtaisia vaan käyttäjä ostaa ajoaikaa/km itselleen ei autolle.
Kun telealaan koko ajan verrataan tässä uudistuksessa, niin voihan sim-kortinkin vaihtaa puhelimesta toiseen. Ei käyttäjän joka laitteeseen tarvitse omaa korttia maksaa jos ei halua.. Ei ne seisovat autot teitä kuluta eivätkä saastuta vaan ne jotka ovat ajossa.
Tämä olisi käytön mukaan maksamista oikeudenmukaisesti-