Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Vastustan ehdotettua käyttömaksua
Kansa tietää
23. tammikuuta 2017 kello 10.30.02
En kannata ehdotettua mallia. En usko, että Liikenneverkkoyhtiö tehostaisi väylien ylläpitoa ja kehittämistä nykytilanteeseen verrattuna. Lisäksi valtion kontrolli olisi heikompaa. Meillä on varottavia esimerkkejä tästä, Finavia, Caruna ym. Yksityistiet velottavat jo maksua käyttäjiltään, joten ihan turha vedota tällaiseen ratkaisuun. En halua, että maksuja perisi kaiken maailman välikäden firmat.
Tiet ovat valtion omistuksessa ja mitään yhtiötä ei tarvita. Meillä on jo polttoainevero, joka veloittaa käytön mukaan. Ei tarvita monimutkaista uutta maksumallia, joka velottaisi enemmän autolijoita. Trafin laskurin mukaan omat maksut lisääntyisi tuhannella eurolla. Mielestäni on epäreilua sakottaa niitä, joilla on pitkä työmatka ja julkista liikennettä ei ole tarjolla.
Rautatieliikenne piti muuten myös avata kilpailulle. Mitään konkreettista ei ole vielä tapahtunut. On käsittämätöntä, että pääkaupunkiseudulla on hyviä rautateitä, joita ei käytetä henkilöjunaliikenteeseen.