Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Auton veroista ja autoilun maksuista
Esa Sairio
23. tammikuuta 2017 kello 10.47.44
Kannatan sitä, että autovero poistetaan kokonaisuudessaan ja kerralta uusilta autoilta vuoden 2018 alusta lukien. Tämän seurauksena Suomen vanha autokanta alkaisi uudistua nopeasti, joka lisäisi selvästi liikenneturvallisuutta ja alentaisi reilusti päästöjä.
Ellei valtio pysty säästämään saamatta jäävää 850 miljoonan euron autoverosummaa, voidaan vuosittaista käyttömaksua nostaa niin, että verotulot säilyvät vakiona. Erillistä tieyhtiötä ei Suomessa tätä varten eikä muutoinkaan tarvita. Osa voidaan kompensoida polttoaineveron maltillisella korotuksella, koska se automaattisesti ottaa huomioon paljonko ajaa ja autojen erilaiset kulutukset.