Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Järjen käyttö sallittu, mutta sitä ei ole koettu tarpeelliseksi?
MH
23. tammikuuta 2017 kello 10.53.10
Kiinteät aikaa perustuvat maksut:
miten sitten jos sairastuu tai käytää autoa vähän; joutuu kuitenkin maksamaan yhtä paljon kuin muut, jotka ajelevat päivittäin?
Matkaan perustuvat maksut:
asettaa eriarvoiseen asemaan eri paikkakunnilla ja haja-asutusalueilla asuvat ihmiset. Jos lähin sairaala tai pankki on 300 km päässä, niin maksaa siitä, että pääsee palveluiden luo, kun muualla voi päästä julkisilla 5 km päässä olevaan terveyskeskukseen tai pankkiin.