Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Katsastusasemat tehokäyttöön
Vähän ajava
23. tammikuuta 2017 kello 11.07.42
Mielestäni kilometriperusteinen laskutus EI vaadi ajoneuvon paikannusta kilometrien selvittämiseksi. Meillä on olemassa katsastusasemaverkosto, jossa jokainen tieliikenteessä oleva auto tulee käyttää kerran vuodessa. Auton katsastuksen yhteydessä mittarilukema kirjataan ylös. Käsitykseni mukaan, katsastuskonttorit toimittavat myös kilometritiedon, muiden tietojen lisäksi, Trafille.
Tästä pystytään helposti laskemaan erotuksella edelliseen vuoteen, paljonko autolla on ajettu vuoden aikana. Tämän perusteella voidaan autoilijaa laskuttaa kilometriperusteisesti. Samalla yksityisyydensuojaa ei loukattaisi, jota paikantaminen satelliitein tai televerkolla tekisi.