Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
En ole valmis maksamaan
taakamanulkopuolella
23. tammikuuta 2017 kello 11.10.48
En kyllä oma kohtaisesti ole valmis maksamaan enää yhtään enempää autoilusta joka on jo muutenki kallista.
Kysymys kuuluukin että mihin nämä nykyiset rahat hassataan mitä kerätään??????
taajamanulkopuolella
23. tammikuuta 2017 kello 11.15.50
Ja vielä asiaan sen verran vaikka autovero poistuisi ei itsellä olisi vara laittaa uutta ja auto on pakko olla kun muulla ei pääse kulkemaan mutta kun ei nämä kehän sisäpuolella olevat kortittomat ministerit sitä ymmärrä
samavikarahikaisella
23. tammikuuta 2017 kello 11.32.52
Juuri näin, on todella todella monta samassa veneessä olevaa... Nykyinen budjetti vain kuntoon ja autoilusta saadut tulot ihmisten liikkumiseen. Terveydenhuolto kela maksut ym. pois autoilijoiden kukkarosta. Näin autoilu halpenisi varmasti nykyisestä.