Liikenneverkon kehittämisen taustalla ovat energia- ja ilmastostrategia ja liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet. Liikennesektorilla tavoite ei toteudu yksittäisillä toimilla, vaan käyttöön on otettava kaikki keinot. Tarvitaan myös järjestelmätason muutoksia, jollaisia liikenneverkkoyhtiön perustaminen ja liikenneverkon käytöstä perittävät asiakasmaksut olisivat.
Ajatuksena on, että asiakasmaksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Perustiedot
Päättynyt: 23.1.2017
Päästöperusteinen maksujärjestelmä on jo!
juutas
23. tammikuuta 2017 kello 12.02.48
"Ajatuksena on, että asiakasmaksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon."
Idioottimaista! Nykyinen olemassaoleva polttoainevero on jo hyvinkin tarkasti "porrastettu" päästöjen mukaan. Mitä enemmän polttoainetta kuluttaa, sitä enemmän tulee päästöjä ja sitä enemmän maksat polttoaineveroa. Yksinkertaista, tarkkaa ja oikeudenmukaista. Lisäksi järjestelmä on edullinen ylläpitää, ei tarvitse erillistä valvontaa eikä laskutusta.
Miksi tarvittaisi uusi päällekkäinen, huonompi järjestelmä, joka ei ota huomioon todellisia tuotettuja päästöjä vaan pelkästään perustuu ajoneuvon olemassaoloon, eikä käyttöön? Sitä paitsi nythän on jo olemassa tätä täysin vastaava vuotuinen ajoneuvovero, joka sekin kohdistuu vain ajoneuvon omistukseen, ei käyttöön eikä tuotettuihin päästöihin.