Liikenneverkon kehittämisen taustalla ovat energia- ja ilmastostrategia ja liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet. Liikennesektorilla tavoite ei toteudu yksittäisillä toimilla, vaan käyttöön on otettava kaikki keinot. Tarvitaan myös järjestelmätason muutoksia, jollaisia liikenneverkkoyhtiön perustaminen ja liikenneverkon käytöstä perittävät asiakasmaksut olisivat.
Ajatuksena on, että asiakasmaksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Perustiedot
Päättynyt: 23.1.2017
Nykyinenkin malli toimisi
Api78
23. tammikuuta 2017 kello 12.20.20
Nykyinenkin malli toimisi jos ajoneuvo veron tai maksun kerääjiä olisivat kunnat ja niiden alueella olevat elykeskukset, eli kotikunnan mukaan. Rahat käytettäisiin tien pitoon eikä muuhun. Eli nykyiselläänkin maksu on päästöjen mukaan porrastettu. Mutta jos systeemiä muutetaan, niin maksu ei saa olla kohtuuton vanhemman isopäästöisenkään kohdalla, koska pieni tuloistenkin pitää päästä liikkumaan. Valtion muu rahantarve pitää hoitaa muuten kuin autoilijoita verottamalla, progressiivinen tuloverotus on se millä valtion rahoitus pitää hoitaa, ei autoverolla.