Liikenneverkon kehittämisen taustalla ovat energia- ja ilmastostrategia ja liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet. Liikennesektorilla tavoite ei toteudu yksittäisillä toimilla, vaan käyttöön on otettava kaikki keinot. Tarvitaan myös järjestelmätason muutoksia, jollaisia liikenneverkkoyhtiön perustaminen ja liikenneverkon käytöstä perittävät asiakasmaksut olisivat.
Ajatuksena on, että asiakasmaksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Perustiedot
Päättynyt: 23.1.2017
Päästöjen ei tule vaikuttaa
Harri o.
23. tammikuuta 2017 kello 12.56.34
Suomessa on vanhat autot. Kaikilla ei ole rahaa uuden vähäpäästöisen hankintaa. Vanhat menköön polttoaineveroilla. Uudentekniikan autoille eli sähköautoille ja hybrideille kunnon vero että maksetaan kulutetun energian mukaan.
pikku Werneri
23. tammikuuta 2017 kello 17.25.08
Päästöt ei teitä kuluta, miksi siten päästöistä pitäisi maksaa ekstraa.
Sähköauto kuluttaa teiden pintoja siinä kuin muutkin autot.
Kokonaisuutena CO-päästöt on tyhjästä keksitty mittausmenetelmänä.
Miten esimerkiksi auto joka kuluttaa 6 litraa/100km,
eli 6 kiloa/100 km,
muka tuotaa 13,2 kiloa COkakkosta 100 kilometrillä.