Liikenneverkon kehittämisen taustalla ovat energia- ja ilmastostrategia ja liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet. Liikennesektorilla tavoite ei toteudu yksittäisillä toimilla, vaan käyttöön on otettava kaikki keinot. Tarvitaan myös järjestelmätason muutoksia, jollaisia liikenneverkkoyhtiön perustaminen ja liikenneverkon käytöstä perittävät asiakasmaksut olisivat.
Ajatuksena on, että asiakasmaksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Perustiedot
Päättynyt: 23.1.2017
Ajoneuvovero
PäästötKuriin
23. tammikuuta 2017 kello 13.01.38
Me saamme liikenteen vähäpäästöisemmäksi seuraavasti: Ajoneuvoveron käyttövoimavero pienemmäksi ja ajoneuvovero muuten paljon isommaksi ja vielä reilusti tuntuvammin progressiiviseksi päästöjen mukaan. Poistetaan autovero pitkän ajan kuluessa sitä samalla ajoneuvoverolla kompensoiden. Lopulta (useamman hallituskauden päästä) autovero olisi nollassa ja se olisi kokonaan korvattu ajoneuvoverolla. Kilometripohjainen laskuttaminen (esim. polttoainevero) laskee kotimaan matkailua ja vähentää marginaalisesti yleistä talouden toimeliaisuutta. Yhtiöitä tähän välirahastajaksi ei tarvita, kun homma tehdään järkevästi ja pitkäjänteisesti. Tieverkon pitkäjänteinen suunnitelmallinen kehittäminen on myös avain EU rahaan. Yhtiöittäminen vähentäisi demokratiaa. Yhtiöittäminen myös lisäisi veron maksajien kuluja. Nykyinen järjestelmä on kustannustehokas, sitä ei kannata romuttaa.